افزایش دقت شناسایی انواع مختلف ویروس کرونا با کیت های دانش بنیان ایرانی

به گزارش آریا بلاگ، با کوشش شرکتی دانش بنیان، کیت تشخیص ویروس کرونای تازه بر پایه شناسایی همزمان 3 ژن از ویروس تازه طراحی و فراوری شد.

افزایش دقت شناسایی انواع مختلف ویروس کرونا با کیت های دانش بنیان ایرانی

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این کیت که بر پایه شناسایی همزمان 3 ژن از ویروس کرونای تازه با قابلیت افتراق واریانت های انگلیسی، برزیلی، آفریقای جنوبی و هندی طراحی و فراوری شده نخستین کیت فراوری شده با این مشخصات در خاورمیانه است. دانشی که ایران را در زمره محدود کشورهای فراوری نماینده کیت های تشخیص کرونا با این قابلیت قرار داده است. با این قابلیت با سرعت و هزینه کمتر می توان ورود واریانت های تازه را تشخیص داد.

کیت تشخیص ویروس کرونای تازه ایران ساخت با حساسیت نزدیک به 100 درصد در افتراق واریانت انگلیسی از واریانت کلاسیک به تایید سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و در مقایسه با کیت های موجود در بازار دارای مقدار موارد منفی کاذب و از نظر تشخیص ویروس کرونای تازه دارای حساسیت 10 برابری است.

در حال حاضر کرونا با انواع مختلف و جهش یافته خود در جهان یکه تازی می نماید و همه کشورها را به خود درگیر نموده است. بیماری از خانواده کرونا که از سال 98 با شدت واگیری بیشتر جهان را با نگرانی بزرگی روبرو و همه معادلات سیاسی، مالی و اجتماعی کشورها را مختل کرد. اما ان ویروس های جهش یافته چه می نمایند؟

کرونای انگلیسی

آمارها گواه این است که موارد ابتلا به ویروس جهش یافته کرونا موسوم به کرونای انگلیسی روز به روز در حال افزایش است. آنچه این ویروس را مهم نموده قدرت سرایت بالای آن و در عین حال شدت علائمی است که این ویروس ایجاد می نماید.

بعضی متخصصان معتقدند درکنار قدرت سرایت بالا و شدت علائم، مقدار مرگ و میر این نوع ویروس هم در مقایسه با کرونای معمولی حداقل 35 درصد بیشتر است. با توجه به این مسئله ضرورت تشخیص به موقع این نوع بیماری و انجام قرنطینه خانگی برای پیشگیری از سرایت آن اهمیت دوچندان می یابد. این واریانت در حال حاضر واریانت غالب کشور می باشد.

کرونای آفریقایی جنوبی

ویروس کرونای آفریقایی اولین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد و پس از آن به چند کشور دیگر مثل انگلیس و فرانسه منتقل شد. تحقیقات نشان داده قابلیت انتشار بسیار بالا و عفونت زایی بیشتر از جمله ویژگی های این گونه تازه است. کرونا جهش یافته آفریقایی در بدن حدود نیمی از افراد مبتلا آنتی بادی فراوری نمی نماید. به همین علت احتمال ابتلای چندباره به این ویروس وجود دارد. قابل ذکر است اولین مورد کرونای افریقای جنوبی به وسیله کیت تازه شرکت بن دا فرآور شناسایی شد.

کرونای برزیلی

گونه ویروس کرونای برزیلی هم عفونی تر است و در بیشتر استان های این کشور غالب شده است و هیچ نشانه ای از کند شدن فرایند شیوع آن وجود ندارد. تصور می گردد این گونه ویروس کرونا ، 1.4 تا 2.2 برابر بیشتر از انواع قدیمی تر قابل انتقال است و افرادی را که قبلا در برزیل به COVID-19 مبتلا شده بودند، دوباره آلوده نموده است.

کرونای هندی

نوع ویژه ای از کرونا هم کشور هند یافت شده است و احتمال سرایت آن شدیدتر و قابلیت مبتلا شدن به بیماری در صورت دریافت این ویروس بیشتر گزارش شده و سریعتر منتقل می گردد. هم اکنون شناسایی اولیه موارد اولیه آن به وسیله کیت تازه مذکور در کشور اجرا شده است و دانش فنی ایرانی در خدمت برنامه ریزی دقیق تر و بهتر برای برنامه های پیشگیری از این ویروس قرار گرفته است.

اکوسیستم فناوری و نوآوری ایران چه کرد؟

از ابتدایی ترین روزهای شیوع کرونا، محققان و فناوران کشورمان به تکاپو افتادند تا کشور در روزهای اوج تحریم ها و بسته شدن مرزهای جهانی به رویمان، توانستند با اتکا به توان داخلی تجهیزات مورد احتیاج کشور را فراوری و تامین نمایند تا فقط درد بیماری باشد و بس و گشت درهای بسته بازار جهانی نمانیم. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم با حمایت از شرکت های دانش بنیان و خلاق، سرعت این کوشش ها را بیشتر و تجاری سازی محصولات را تضمین کرد.

در ادامه این کوشش های به همت شرکت دانش بنیان بن دافرآور که یکی از بازیگران اکوسیستم فناوری و نوآوری حوزه در زیستی است که توانسته به حوزه طراحی و فراوری کیت تشخیص ویروس کرونای تازه بر پایه شناسایی همزمان 3 ژن از ویروس تازه ورود کند و ایران را به یکی از کشورهای دارای این توانمندی و فناوری بیافزاید.

این کیت در حال حاضر در کشور به فراوری رسیده است و با تایید سازمان غذا و دارو وارد بازار مصرف شده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 7528

به "افزایش دقت شناسایی انواع مختلف ویروس کرونا با کیت های دانش بنیان ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش دقت شناسایی انواع مختلف ویروس کرونا با کیت های دانش بنیان ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید