با پارگی تاندون شانه چه کنیم؟

به گزارش آریا بلاگ، پارگی تاندون شانه اصولا در سنین میانسالی به بعد اتفاق می افتد؛ اما زمینه این مشکل ممکن است از دهه سوم زندگی شکل بگیرد. با خواندن این مطلب بیشتر درباره این بیماری بدانید.

با پارگی تاندون شانه چه کنیم؟

خیلی ها تصور می نمایند پارگی تاندون شانه از آن آسیب هایی است که بیشتر ورزشکاران حرفه ای را گرفتار می نماید؛ اما واقعیت آن است که این نوع آسیب، بیشتر افرادی را که زمینه ژنتیک آسیب های شانه را دارند و شغل شان به گونه ای است که مجبورند به طور مکرر دستشان را بالا نگه دارند و البته در سنین بین 40 تا 60 سالگی هستند، گرفتار می نماید. به همین دلیل به همه کسانی که در ناحیه بالای بازو و سرشانه، طی روز و به ویژه شب ها، به درد و محدودیت حرکت دست ها به بالا و پشت دچارند، توصیه می گردد به سرعت از لحاظ ارتوپدی آنالیز شوند. در این مطلب خبرنگاران بیش تر درباره پارگی تاندون شانه بخوانید.

شانه های آسیب پذیر

همه افراد در سنین میانسالی و بالا در معرض هستند؛ اما بعضی عوامل احتمال آن را بیش تر می نماید. البته زمینه این مشکل از سنین پایین تر یعنی دهه سوم زندگی به تدریج شکل می گیرد. همچنین کار هایی مثل نقاشی ساختمان، کار های تاسیساتی، بنایی و ورزش هایی مثل والیبال، بسکتبال، هندبال و شنای سنگین نیز می تواند افراد را در معرض خطر پارگی تاندون ها قرار دهد. ناگفته نماند که ژنتیک و وراثت نیز در بعضی خانواده ها این احتمال را بیشتر می نماید. حال با وجود این عوامل اگر شخصی ضربه ببینید یا زمین بخورد، احتمال پارگی تاندون شانه در وی زیاد خواهد بود.

توجه داشته باشید که چند عامل در کنار هم منجر به بروز این نوع آسیب در فرد می شوند؛ ولی به ندرت افرادی هم داریم که مسئله ای از قبل ندارند و با ضربه سنگین، تاندون شان پاره می گردد.

تشخیص اولیه پارگی تاندون شانه

اگر شخصی دچار درد های شانه است؛ به این صورت که شب ها درد بیش تر است و در طول روز وقتی دستش را بالا می آورد یا پشت می برد، این درد تشدید می گردد، ابتدا باید به پزشک عمومی و بعد به متخصص ارتوپد مراجعه کند. پزشک ابتدا توضیح حال می گیرد؛ سپس گردن و شانه بیمار را معاینه می نماید و اگر به آسیب تاندون شانه شک کند، عکس ساده می نویسد. گاهی یافته هایی در عکس ساده رادیوگرافی دیده می گردد که به وسیله ام آر آی امکان پذیر نیست؛ بنابراین به هیچ عنوان نباید ام آر آی را جایگزین عکس ساده رادیولوژی کرد.

از فیزیوتراپی تا جراحی شانه

اگر پارگی تاندون سرشانه در اثر ضربه و به صورت حاد باشد به وسیله جراحی اقدام می گردد؛ ولی اگر پارگی حاد نباشد و بیمار هم ناتوان یا در سن بالا باشد، ابتدا با فیزیوتراپی درمان می گردد، اگر این روش جواب نداد باید جراحی صورت گیرد.

درد هایی که از شانه نیستند!

علامت اصلی پارگی تاندون شانه، ایجاد درد در طی روز و به ویژه شب ها است. معمولا محل این درد، سرشانه و قسمت بالای بازو است و در نواحی دست، انگشتان و گردن منتشر می گردد. این درد معمولا با دیسک و آرتروز گردن اشتباه گرفته می گردد. درد های شانه حداکثر محل شان سرشانه و بالای خارج بازوست؛ ولی درد گردن بالای قاعده گردن است. به علاوه درد گردن به صورت تیز و در طول یک رشته عصبی به دست منتشر می گردد؛ ولی درد شانه حالت مبهم دارد و فقط به یک قسمت دست منتشر نمی گردد و تفاوت دیگر این دو درد این است که درد گردن با حرکات گردن و شانه با حرکات شانه بد تر می گردد.

درد در شانه چپ ممکن است ناشی از مسائل قلبی هم باشد که در این صورت باید به متخصص قلب یا ارتوپد مراجعه کرد. درد دیگری هم وجود دارد که با درد پارگی تاندون شانه اشتباه گرفته می گردد و ناشی از اسپاسم عضلات پشت کتف است. کسانی که طولانی مدت فعالیتی انجام می دهند و کتف شان را در یک حالت نگه می دارند مثل منشی ها، دانشجویان، حسابدارها، خانم های خانه دار که مدت طولانی ظرف می شویند یا بچه بغل می نمایند، در معرض این درد ها هستند. این درد ها معمولا ابتدا خفیف است و اگر شدید تر گردد، می تواند به دست و گردن منتشر گردد که به سندرم درد میوفاسیال معروف است.

پیشگیری از پارگی تاندون شانه

  • کسانی که در معرض پارگی تاندون هستند، نباید در سنین میانسالی و بالاتر، حرکات بالای سر انجام دهند.
  • افرادی که نشانه های اولیه آسیب دیدگی را دارند، برای این که به پارگی تاندون نرسند، نباید ورزش های یوگا، شنای سنگین به خصوص کرال، والیبال و بسکتبال انجام دهند تا به پارگی تاندون و جراحی منجر نگردد.
  • اگر بیمار کمی پارگی تاندون شانه داشته باشد، توصیه می گردد یک سال بعد دوباره ام آر آی انجام دهد تا اگر بیماری پیشرفت کرد، برای بیمار درمان مناسب در نظر گرفته گردد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با روش های تسکین درد شانه، درمان خانگی درد شانه را مطالعه کنید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: پیام دلتا
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 2597

به "با پارگی تاندون شانه چه کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با پارگی تاندون شانه چه کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید