خبرنگاران معاون جهاد کشاورزی ابرکوه: 221 هکتار اراضی شهرستان به آبیاری نوین تجهیز شد

به گزارش آریا بلاگ، یزد - خبرنگاران - معاون مدیریت جهاد کشاورزی ابرکوه با اشاره به محدویت منابع آبی شهرستان گفت: در هفته جاری 221 هکتار اراضی و باغ های منطقه با 27 میلیارد ریال یاری بلاعوض دولت به آبیاری نوین تجهیز شده است.

خبرنگاران معاون جهاد کشاورزی ابرکوه: 221 هکتار اراضی شهرستان به آبیاری نوین تجهیز شد

احمد زرنگار عصر سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران با بیان اینکه این طرح در 12 پارچه از مزارع به بهره برداری رسیده است ، اضافه نمود: کشاورزان برای اجرای این طرح که 115 هکتار آبیاری قطره ای و بقیه کم فشار است در مجموع افزون بر هفت میلیارد ریال سرمایه گذاری نموده اند.

مسوول امور آب و خاک جهاد کشاورزی ابرکوه ادامه داد: با توجه به پدیده 2 دهه خشکسالی اجرای آبیاری نوین در این شهرستان نقش بسزایی در افزایش راندمان آبیاری ، جلوگیری از علف های هرز ، افزایش فراوری و بهره وری آب دارد.

زرنگار با بیان اینکه حدود پنج هزار هکتار اراضی و باغ های شهرستان از سال 1370 تا به امروز به آبیاری نوین تجهیز شده است، گفت : از این میزان حدود سه هزار هکتار آن در 6 سال گذشته اجرا شده است .

وی، اضافه نمود: دولت یازدهم و دوازدهم برای این میزان آبیاری نوین 400 میلیارد ریال یاری بلاعوض به کشاورزان منطقه پرداخت نموده است.

زرنگار اظهار داشت: هم اکنون در 500 هکتار از اراضی و باغ های شهرستان ، طرح آبیاری کم فشار ، قطره ای ، زیرسطحی ، تیپ و تشتکی در دست اجراست.

حمایت دولت از کشاورزان اجرای طرح های آبیاری نوین

همچنین مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه با اشاره به نقش حیاتی آب در فراوری محصولات کشاورزی به خبرنگاران گفت: دولت برای آبیاری کم فشار و قطره ای در هر هکتار به ترتیب هفتاد میلیون ریال و 170 میلیون ریال یاری بلاعوض پرداخت می نماید لذا کشاورزان از این خدماتی که دولت فراهم نموده است استفاده نمایند.

مهدی غیب الهی با اشاره به مزایای آبیاری نوین (کم فشار ، قطره ای ، زیرسطحی ، تیپ و تشتکی)، توضیح داد: در این سامانه راندمان آبیاری از 35 تا 85 درصد افزایش می یابد.

وی با توجه به تداوم 2 دهه خشکسالی و افت سطح آب های زیرزمینی اظهار کرد: بهترین روش برای حفظ منابع موجود در بخش کشاورزی ، اجرای طرح های آبیاری نوین است .

این مسوول کشاورزی شهرستان ابرکوه بیان نمود: برای استفاده از آب در بخش کشاورزی به صورت نوین ، دولت در سال 1398 برای اجرای 500 هکتار آبیاری نوین ، 60 میلیارد ریال یاری بلاعوض در اختیار کشاورزان ابرکوه قرار داده است.

حمایت مسوولان از سرمایه گذاران حوزه کشت گلخانه ای

همچنین فرماندار و رییس شورای کشاورزی ابرکوه هفته گذشته در سی و دومین نشست شورای حفاظت منابع آب شهرستان با اشاره به کمبود آب و افت سطح منابع آب های زیرزمینی از ادامه فعالیت بعضی کشاورزان به استفاده از آبیاری سنتی غرقابی در مزارع گندم و جو شهرستان، خواستار اتخاذ تدابیری از سوی مسوولان نهادهای ذی ربط برای پیشگیری از این شیوه برداشت از چاه های کشاورزی منطقه شد.

محمد کاظمی نسب ، اضافه نمود: با توجه به استقبال بعضی سرمایه گذاران در حوزه کشت گلخانه ای ، باید همه مسوولان در حوزه های مرتبط برای تامین آب، این افراد را حمایت نمایند.

وی با تاکید بر اینکه سه هزار هکتار اراضی حاصلخیر منطقه آماده برای کشت و فراوری محصولات گلخانه ای است ، اضافه نمود: با اجرای طرح های گلخانه ای ،مصرف آب از 15 هزار هکتار به صفر می رسد.

به گفته وی بحران آب برای بسیاری از مردم و مسولان شهرستان ملموس است و با توجه به شرایط آب سفره های زیرزمینی منطقه که به دلیل کاهش بارندگی در 2 دهه اخیر به شدت کاهش یافته است، این فرایند همچنان ادامه دارد.

فرماندار ابرکوه در ادامه با بیان اینکه شرایط آبی شهرستان سال به سال بحرانی تر می گردد اضافه نمود: با توجه به کاهش آب سفره های زیرمینی و افت سطح آب چاه های کشاورزی، گواه این مدعاست که آبخوان ابرکوه شرایط بسیار نامطلوبی دارد.

فرماندار ابرکوه اضافه نمود: کشاورزان بایستی برای حذف کشت محصولات پرآبخواه کوشش نمایند و به دنبال کاشت محصولات کم آبخواه باشند و مسوولان نهادهای مربوطه از آنها حمایت می نمایند.

اراضی قابل کشاورزی شهرستان ابرکوه به علت کاهش بارندگی، کم آبی و تداوم 2 دهه پدیده خشکسالی از 20 هزار هکتار به 15 هزار هکتار در سال های اخیر کاهش یافت و 40 درصد اشتغال وابسته به فعالیت های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار و 500 خانوار ، سالانه 200 هزار تن محصول کشاورزی و دامی از این طریق فراوری می نمایند.

مرکز شهرستان 55 هزار نفری ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد واقع شده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 3971

به "خبرنگاران معاون جهاد کشاورزی ابرکوه: 221 هکتار اراضی شهرستان به آبیاری نوین تجهیز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران معاون جهاد کشاورزی ابرکوه: 221 هکتار اراضی شهرستان به آبیاری نوین تجهیز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید