خبرنگاران 18 درصد بافت شهری کشور ناکارآمد است

به گزارش آریا بلاگ، بجنورد- خبرنگاران- عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: 18 درصد بافت شهری کشور بافت فرسوده و ناکارآمد است که بیش از 2 هزار و 800 محله را تشکیل می دهد.

خبرنگاران 18 درصد بافت شهری کشور ناکارآمد است

دکتر سیدمسلم سیدالحسینی، چهارشنبه در همایش ملی بازآفرینی شهری در شهر ایرانی که به صورت مجازی در سالن ملک الشعرای بهار دانشگاه بجنورد برگزار شد، گفت: 30 درصد جمعیت شهرنشین در بافت های ناکارآمد شهری ساکن و با مسایل و مسائل مختلف نیز درگیر هستند.

وی اضافه کرد: در 543 شهر کشور مطالعات بافت شهری اجرا شده است که متاسفانه از شرایط مناسبی برخوردار نیستند.

وی با بیان اینکه حدود یکسوم جمعیت کشور در کلان شهرها سکونت دارند، گفت: تا حدود پنج دهه پیش 31.5 درصد جمعیت کشور در شهرها سکونت داشتند در حالی که آخرین سرشماری نفوس و مسکن نشان داد که آمار شهرنشینی به 74 درصد رسیده است.

سیدالحسینی گفت: اکنون شهرهای مختلف کشور نیز با مسائلی چون حاشیه نشینی روبه رو هستند و می طلبد که نگاه مدیران تصمیم گیر نسبت به شهرها اصلاح شود.

وی با بیان اینکه جمعیت به صورت نامتوازن در سطح کشور توزیع شده است، اضافه کرد: تراکم جمعیتی در برخی از مناطق باعث مسائل مختلفی از جمله آسیب های اجتماعی شده است.

وی با بیان اینکه در سال های اخیر جمعیت حاشیه نشین شهرها 2 برابر رشد کرده است، گفت: این جمعیت در سکونتگاه های غیررسمی ساکن شده اند.

عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: سکونتگاه های غیررسمی از نظر زیرساخت ها با مسائل زیادی روبرو هستند که از جمله مهمترین آن مسایل آموزشی و بهداشت است که در برخی از این مناطق با چالش های زیادی رو به است.

سیدالحسینی بر لزوم تقویت سرمایه اجتماعی تاکید کرد و اضافه کرد: در بازآفرینی شهری باید به این مهم توجه کرد.

وی ساماندهی بافت های فرسوده شهری را ضروری خواند و گفت: راهبردی یکپارچه برای ساماندهی همه بافت های ناکارآمد شهری پاسخگو نیست و باید با توجه به نوع فرهنگ هر منطقه برای آن برنامه خاصی داشته باشیم.

همایش ملی بازآفرینی شهری در شهر ایرانی با حضور مسوولان، محققان، استادان شهرسازی دانشگاه ها روز چهارشنبه به صورت مجازی به میزبانی دانشگاه بجنورد برگزار شد و از 214 مقاله رسیده به دبیرخانه این همایش، 150 مقاله مورد پذیرش قرار گرفته و 30 مقاله در این همایش یکروزه ارائه شد.

محورهای اصلی این همایش ماهیت و محتوای مطالعات میان رشته ای در بازآفرینی شهری و الزامات آن، بررسی مفاهیم و دیدگاه های بازآفرینی شهری با رویکرد میان رشته ای، تجارب بازآفرینی شهری در جهان و ایران و انطباق آن با شرایط محلی، ارزش های کالبدی- فضایی و تاریخی شهرها و محلات در بازآفرینی شهر ایرانی و توانمندسازی سرمایه اجتماعی در بازآفرینی شهر ایرانی بود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 6288

به "خبرنگاران 18 درصد بافت شهری کشور ناکارآمد است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 18 درصد بافت شهری کشور ناکارآمد است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید