رئیس اوقاف بوسنی خواستار استفاده از تجربیات ایران در امور وقف شد

به گزارش آریا بلاگ، به گزارش خبرنگاران، سینایید زاگیموویچ، معاون جمعیت العلمای بوسنی وهرزگوین و رییس اوقاف این کشور، بعدازظهر دیروز شنبه 5 دی، با حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با عباس خامه یار، معاون بین الملل این سازمان دیدار و گفت وگو کرد.

رئیس اوقاف بوسنی خواستار استفاده از تجربیات ایران در امور وقف شد

در ابتدای این دیدار، عباس خامه یار در سخنانی با یادآوری روابط دیرینه و تاریخی ملت های ایران و بوسنی، به وجود هزاران نسخه خطی فارسی و همچنین وقف نامه هایی که به زبان فارسی نگاشته شده اند، در بوسنی اشاره کرد و این آثار را همراه با شعرهای فارسی شاعران بوسنایی را نمادهای روابط فرهنگی دو کشور دانست.

وی همچنین با اشاره به جنگ صربستان علیه بوسنی در بیش از 20 سال پیش، گفت: ملت و دولت ایران در سال های رنج و سختی ناشی از جنگ، همواره در کنار مردم و دولت بوسنی بوده از آنان حمایت کرده است. ایران امروز به حمایت های خود از استقلال، فرهنگ و دین بوسنی، افتخار می کند.

خامه یار ادامه داد: جنایت هایی که علیه مردم شریف بوسنی صورت می گرفت، دل های ایرانیان را جریحه دار کرد و به لحاظ روحی و روانی، خود را در کنار مردم بوسنی می دیدند.

معاون بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح جایگاه وقف در ایران، بیان کرد: وقف در ایران، سابقه بیش از هزار ساله دارد و در عصر کنونی هم با استفاده از تکنولوژی ها و ابزار نوین، به روز شده و پیشرفت کرده است. از جمله اینکه نظام وقف ایران به تازگی کمیته وقف جایزه المصطفی ویژه اندیشمندان برتر جهان اسلام را طراحی و هزینه جایزه 500 هزار دلاری آن را تأمین کرده است.

وی اضافه نمود: وقف در کشور ما کاملاً مستقل از دولت است؛ هرچند نظام سیاسی ایران اسلامی است، اما دولت در امور آن هیچ دخالتی نمی کند. اقبال مردم هم به موضوع وقف، بی نظیر است؛ بطوریکه مساحت زمین های وقفی تنها در استان خراسان را بیش از مساحت برخی از کشورهای همسایه است.

معاون بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه سخنان خود، با تأکید بر اینکه ایران خواهان تداوم همکاری های فرهنگی خود با بوسنی است، به تشریح وظایف سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پرداخت و گفت: در تمامی رشته ها و حوزه های فرهنگی و هنری، آماده توسعه همکاری ها با بوسنی هستیم.

وی در بخش سرانجامی سخنان خود اظهار کرد: امروز در جهانیی زندگی می کنیم که تکفیری ها چهره زشتی از اسلام به نمایش گذاشته اند. باید با همکای هم و با وحدت بین کشورهای اسلامی، این چهره زشت را از اذهان عمومی جهان بزداییم و چهره واقعی و رحمانی اسلام را به جهانیان معرفی کنیم.

در ادامه سینایید زاگیموویچ، معاون جمعیت العلمای بوسنی وهرزگوین و رییس اوقاف این کشور در سخنانی با قدردانی از حمایت های جمهوری اسلامی ایران در بوسنی در جنگ بالکان، گفت: هیچ شهروند بوسنیایی، حمایت و همراهی ایران فراموش نمی کند. معتقد هستیم که اگر کمک های ایران به بوسنی نبود، آسیب بیش تری می دیدیم.

وی همچنین با بیان اینکه روابط ایران و بوسنی، تاریخی و همراه با ارتباطات فرهنگی گسترده است، اضافه نمود: خوشبختانه تجربه ما از ایران این است که این کشور، هیچ گاه به دنبال حاشیه سازی نبوده و صادقانه خواهان گسترش و توسعه روابط با بوسنی است. بر همین اساس خواهان همکاری با ایران در موضوعاتی همچون مبارزه با افراط گرایی هستیم.

زاگیموویچ در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تجربه گرانبهای ایران در موضوع وقف، ابراز امیدواری کرد که دوره های آموزشی ایران در این حوزه در کشور بوسنی برگزار شود.

اشاره دیگر زاگیموویچ به وجود نسخ خطی فراوان به زبان فارسی در کتابخانه های بوسنی به ویژه در کتابخانه غازی خسرو بیگ ـ به عنوان یکی از بزرگ ترین و قدیمی ترین کتابخانه های اروپا که وقفی هم هست ـ بود. وی در این بخش از صحبت های خود، خواهان حضور ایرانیان برای ترمیم و آموزش اصول نگهداری این نسخ خطی شد.

وی در سرانجام با اشاره به اینکه چند ماه پیش، مفتی اعظم بوسنی به منظور شرکت در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در ایران حضور داشت، گفت: ایشان از حضور خود در ایران ابراز خرسندی می کنند و تأکیدشان به من پیش از آمدن به ایران این بود که بسترهای لازم برای همکاری در تمامی زمینه ها را با ایران فراهم سازم.

بنا بر اعلام این گزارش، سینایید زاگیموویچ، معاون جمعیت العلمای بوسنی وهرزگوین و رییس اوقاف این کشور و هیأت همراه، به دعوت مشترک سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سازمان وقف و امور خیریه کشورمان، به ایران سفر کرده اند.

دیدار از کتابخانه ملی، کتابخانه مجلس، برج میلاد، مراکز گردشگری تهران، اصفهان و استان گلستان و همچنین گفت وگو با رؤسای سازمان اوقاف و کتابخانه ملی و اسناد کشورمان، از جمله برنامه های این گروه در سفر به ایران است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 2403

به "رئیس اوقاف بوسنی خواستار استفاده از تجربیات ایران در امور وقف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رئیس اوقاف بوسنی خواستار استفاده از تجربیات ایران در امور وقف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید