نقشه مالیاتی مجلس برای بودجه و مخالفت دولت

به گزارش آریا بلاگ، لایحه بودجه 1400 اختلافات مالی دولت و مجلس را بیش از پیش به نمایش گذاشته است. مجلس می گوید بودجه ای که دولت تنظیم نموده به شدت وابسته به فروش نفت است، مجلس راه حل مشخصی برای جبران هزینه های دولت ارائه ننموده است اما در اظهارات نمایندگان اینگونه به نظر می رسد آنها به افزایش درامدهای مالیاتی دولت اصرار دارند. وزیر اقتصاد با این موضوع به شدت مخالف است.

نقشه مالیاتی مجلس برای بودجه و مخالفت دولت

در این باره امیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس اول مجلس در مورد بودجه 1400 با اشاره به در نظر دریافت فروش 2 میلیون 300 هزار بشکه نفت گفت: اگر فروش 2.300 میلیون بشکه نفت در سال 1400 محتمل هم باشد، اتکاء بودجه به این میزان فروش نفت بدون کسب اطمینان از تحقق این درآمد نفتی، مانند ساختن خانه بدون گذاشتن ستون است.

قاضی زاده در پاسخ به این پرسش که دولت چه درآمدهایی را باید جایگزین این درآمد نفتی کند ادامه داد: دولت باید کوشش خود را برای مدیریت هزینه ها بگذارد و این افزایش 53 درصدی هزینه ها پذیرفتنی نیست. ضمن این که کاهش نسبت مالیات به GDP نشان می دهد دولت کوششی برای ایجاد و اصلاح پایه های مالیاتی و ارتقاء عدالت مالیاتی بین همه اقشار درآمدی و کاهش فرار مالیاتی ندارد.

نایب رئیس مجلس دولت را متهم می نماید که کوششی در جهت افزایش درامدهای مالیاتی ننموده و مالیات بر مجموع درآمد را اجرا نمی نماید.

بحث کاهش هزینه ها که نایب رییس مجلس مطرح نموده بیشتر شعاری به نظر می رسد، چرا که مجلس در طرح های خود نیز توجه چندانی به این موضوع ندارد از طرف دیگر دیگر مجلی می تواند در اصلاح لایحه بودجه هزینه ها را کاهش داد.

بنابراین اگر قرار باشد اصلاحات مورد نظر مجلس در لایحه بودجه اعمال گردد احتمالا باید سهم درآمدهای مالیاتی به شدت افزایش یابد.

اما واکنش دولت به این مسئله چیست؟

فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد اخیرا با بیان اینکه به عنوان وزیر اقتصاد مخالف بعضی نظرات اعلام شده در مورد افزایش درآمدهای مالیاتی در بودجه سال 1400 است، گفت: در شرایط عدم تعریف پایه های جدید و یا کاهش معافیت های مالیاتی، چنین افزایشی، به معنای افزایش فشار به بخش خصوصی واقعی آن هم در شرایط کرونایی است.

وزیر اقتصاد با اشاره به عملکرد فوق العاده سازمان امور مالیاتی در سال 1398 در تحقق بیش از 102 درصدی درآمد های مالیاتی و تحقق بیش از 100 درصدیِ هشت دوازدهمِ این درآمد ها در سالجاری، آن هم بدون فشار به اقشار آسیب پذیر و مؤدیان خوش حساب گفت: برای تحقق همین درآمد ها نیز، ما به وسیله سیاست ها و تدابیر اتخاذ شده برای وصول معوقات مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی اقدام کردیم.

وزیر اقتصاد تأکید کرد: اگر نتوانیم پایه های جدید مالیاتی را بنحوی که در سال 1400 برای خزانه، قابل دسترسی باشد، تعریف کنیم و یا بخشی از معافیت های مالیاتی را سرانجام ببخشیم، حتما مخالف افزایش درآمد های مالیاتی نسبت به رقم پیشنهاد شده در بودجه هستیم.

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه حدود 40 درصد GDP کشور، از مالیات معاف است، در رابطه با لایحه پیشنهادی بودجه 1400 کل کشور بر اهمیت این موضوع که هیچ تعهد هزینه ای جدیدی برای بودجه ایجاد نگردد، سقف هزینه ها افزایش نیابد، و درآمد های مالیاتی به گونه ای باشد که در سال 1400 در دسترس باشد، تاکید نمود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: فرارو
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 5507

به "نقشه مالیاتی مجلس برای بودجه و مخالفت دولت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقشه مالیاتی مجلس برای بودجه و مخالفت دولت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید