پایگاه پژوهشی برای سنگ نگاره های تاریخی تیمره راه اندازی می گردد

به گزارش آریا بلاگ، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی کفت: با جدیت به دنبال ایجاد یک پایگاه پژوهشی برای حفاظت، پژوهش و ثبت جهانی سنگ نگاره های تیمره هستیم.

پایگاه پژوهشی برای سنگ نگاره های تاریخی تیمره راه اندازی می گردد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی، علیرضا ایزدی امروز سه شنبه 19 فروردین 99 گفت: سنگ نگاره های تیره با توجه به ارتباط با منظر طبیعی بکر منطقه و تنوعی که ازنظر نقش دارد قابلیت بالقوه برای ثبت جهانی به مانند سنگ نگاره های قوبوستان در جمهوری آذربایجان را دارد. براین اساس ایجاد پایگاه برای آن می تواند زمینه حفاظت فیزیکی، انجام پژوهش میدانی بین المللی، مستندسازی و از همه مهم تر امکان گاه نگاری وتاریخ گذاری را با استفاده از مکانیزم های استاندار جهانی فراهم آورد.

او در ادامه اضافه کرد: سنگ نگاره های تیمره اولین بار توسط دکتر مرتضی فرهادی، عضوهیئت علمی گروه مردم شناسی دانشگاه علامه طباطبایی شناسایی و در کتاب موزه هایی درباد، معرفی گردید. این سنگ نگاره ها و منظر طبیعی موجود باهمت کارشناسان این اداره کل بانوانسنگ نگاره ها منظر فرهنگی تیمره با شماره 29438 مورخ 9/9/1389 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی اضافه کرد: آنالیز و پژوهش های میدانی اجرا شده بر اساس پراکندگی مناطق دارای سنگ نگاره ونیزتنوع نقوش آن ها نشان دهنده ظرفیت نام گذاری معرفی استان مرکزی به عنوان پایتخت سنگ نگاره های ایران است.

محسن کریمی معاون میراث فرهنگی استان مرکزی نیز دراین باره گفت: این منطقه جدای از سکونتگاه های انسانی، 21 هزار سنگ نگاره و چند کتیبه تاریخی مربوط به دوره های پیش از اسلام و دوره اسلامی شناسایی شده است. منطقه تیمره بخش وسیعی از خاک استان مرکزی در جنوب شرق شهرستان خمین و حدفاصل این شهرستان با شهرستان گلپایگان را دربرمی گیرد.

اواضافه کرد: رودخانه قمرود (اناربار) و منظر طبیعی که به واسطه جریان این رود به وجود آمده است شرایط زیست و امکان ایجاد نقوشی با مضامین شکار حیوانات، جنگ میان انسان ها، علائم پیش خط و آنچه ترسیمی از طبیعت به حساب می آید را فراهم آورده است. در این میان نقش بز کوهی به عنوان سمبلی از زایش و فراوانی بیشترین تعداد و تنوع نقش را درمیان سنگ نگاره های تیمره داراست.

کریمی در ادامه اضافه کرد: تا به امروز در استان مرکزی بیش از 150 منطقه دارای سنگ نگاره ها، شامل شهرستان های خمین، اراک، خنداب، تفرش، شازند، دلیجان، محلات، فراهان وکمیجان شناسایی شده که 26 مورد آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

او گفت: شاخص ترین این مناطق تیمره در کوه راونج دلیجان، سنگ نگاره های کوه لره، چراقچی سوسن آباد کمیجان، و نقوش صخره ای داش دره خمین است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: میراث آریا
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 2875

به "پایگاه پژوهشی برای سنگ نگاره های تاریخی تیمره راه اندازی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پایگاه پژوهشی برای سنگ نگاره های تاریخی تیمره راه اندازی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید