کاروانسرای دیرگچین در قم ؛مادر کاروانسراهای ایران، عکس

به گزارش آریا بلاگ، در بخش ایرانگردی امروز قصد داریم به یکی از این کاروانسرها، یعنی کاروانسرای دیرگچین سری بزنیم، پس همراهمان باشید.

کاروانسرای دیرگچین در قم ؛مادر کاروانسراهای ایران، عکس

در میان کاروانسراهای ایران، دیر گچین از از مهم ترین کاروانسراها به لحاظ تاریخی و معماری است و لقب مادر کاروانسراهای ایران را به خود اختصاص داده است. این کاروانسرا پیشینه طولانی دارد و از جاذبه های مهم استان قم به شمار می رود.

دیر گچین در طول زمان مامن مسافران زیادی بوده است که خسته از راهی طولانی، مدتی را در این مکان امن و زیبا می گذراندند. این کاروانسرا به زمان اردشیر بابکان برمی گردد و به عنوان دژی مستحکم در راستا جاده ی پر رفت و آمد ابریشم قرار داشت اما سال ها بعد کاربری اش تغییر پیدا کرد و به کاروانسرا تبدیل شد.

کاروانسرای دیر گچین 12 هزار هکتار است. موقعیت مکانی این کاروانسرا با توجه به راستا تردد کاروانیان در جاده، مناسب است. هنگام ورود به آن یک هشتی را می بینید که به حیاط مرکزی منتهی می گردد. این مجموعه عظیم از بخش های زیادی مثل مسجد، حمام، هشتی، حجره، اتاق، دکان، چندین برج، حیاط خلوت، ورودی، ایوان، شترخوان، آسیاب سنگی و فضای اقامتی تشکیل شده است. بیرون مجموعه نیز دارای قبرستان، آب انبار و یک کوره آجر پزی است. در گرداگرد این کاروانسرا دیواری مربعی شکل ساخته شده که 5 متر ارتفاع، 1 متر عرض و 80 متر طول دارد.

این کاروانسرای زیبا، حالا در سکوت به رهگذرانی می نگرد که گذشته ی پر رونق آن را به یاد نمی آورند!

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: گردشبان
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 3378

به "کاروانسرای دیرگچین در قم ؛مادر کاروانسراهای ایران، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاروانسرای دیرگچین در قم ؛مادر کاروانسراهای ایران، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید