گزارش، آخرین شرایط شیوع کرونا در ترکیه، گلایه از ماسک های دولتی تا شرایط خاص استانبول

به گزارش آریا بلاگ، ممکن است در اواخر بهار٬ شرایط در ترکیه تا حدودی مطلوب گردد، اما بدون تردید تابستان پیش رو برای مردم این کشور٬ همچون تابستان های سالیان گذشته نخواهد بود.

گزارش، آخرین شرایط شیوع کرونا در ترکیه، گلایه از ماسک های دولتی تا شرایط خاص استانبول

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران٬ شیوع گسترده ویروس کرونا در ترکیه٬ همچنان ادامه دارد و هنوز در آمار مبتلایان٬ کاهش و نزول٬ مشاهده نشده است.

بر اساس گزارش رسمی منتشر شده توسط فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ترکیه٬ آمار و ارقام از این قرار است:

مبتلایان به ویروس کرونا در ترکیه: 90 هزار و 980 نفر.

شمار فوت شدگان به خاطر ابتلا به کرونا: 2 هزار و 140 نفر.

شمار بیماران بستری شده در بخش مراقبت های ویژه: 1 هزار و 909 نفر.

شمار بیمارانی که سلامتی خود را باز یافته اند: 13 هزار و 430 نفر.

شمار تست های اجرا شده: 673 هزار و 980 مورد.

با نگاهی اجمالی به این تابلو٬ می توان این واقعیت را مشاهده کرد که ترکیه فعلاً در میان لیست 10 کشور نخست دنیا می ماند و به زودی شمار مبتلایان در این کشور از یکصد هزار نفر هم عبور خواهد نمود.

عادی سازی یا سخت گیری؟ مساله این است

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه اعلام نموده که دولت و مقامات بهداشتی ترکیه قصد دارند پیش از شروع ماه مبارک رمضان٬ شرایط را تا حدودی عادی نمایند.

این در حالی است که اعضای هیات علمی ستاد مبارزه با کرونا٬ حتی در خصوص شرایط بعد از رمضان و تابستان نیز نگران هستند.

پروفسور آتش کارا از اعضای هیات علمی این ستاد گفته است:ممکن است در اواخر بهار٬ شرایط تا حدودی مطلوب گردد. اما بدون تردید٬ تابستان پیش روی ما٬ همچون تابستان پارسال نخواهد بود. کسی انتظار نداشته باشد که در سواحل٬ بتواند آزادانه در پلاژهای شلوغ و در میان مردم حضور پیدا کند. بنابراین در فصل تابستان نیز شرایط به صورت کاملاً عادی و شبیه به تابستان های قبل نخواهد بود.

این پزشک و استاد دانشگاه همچنین افزوده است: باید کوشش کنیم فاصله اجتماعی را به عنوان یک اصل مهم و حیاتی رعایت کنیم و اجازه ندهیم تحت هیچ شرایطی فاصله ما با دیگران٬ کمتر از 1 متر باشد.

وی همچنین در خصوص انتظار جامعه پزشکی و علمی برای فراوری واکسن کرونا گفته است: همه منتظرند و دانشمندان در حال کار و آزمایش هستند. پیش بینی های ما نشان می دهد که احتمالاً در اوایل سال آینده میلادی واکسن فراوری خواهد شد و شاید در بهار سال آینده٬ در اختیار همگان قرار بگیرد.

بیم و امیدهای قرنطینه 4 روزه

وزارت کشور ترکیه با انتشار بیانیه ای اعلام نموده که در 31 مرکز استان این کشور٬ قانون منع آمد و شد به مدت 4 شبانه روز اجرا می گردد اما در روزهای سوم و چهارم٬ با توجه به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان٬ سوپرمارکت ها و بقالی ها می توانند به صورت نیمه وقت فعالیت نمایند تا مردم بتواند مواد غذایی لازم را تهیه نمایند.

مقامات بهداشتی ترکیه امیدوارند که با اعمال قانون قرنطینه عمومی به مدت 4 شبانه روز٬ زمینه آن را فراهم نمایند که دست کم در هفته آینده٬ کاهش جدی آمار مبتلایان٬ مشاهده گردد. اما منتقدین بر این باورند که این هدف خوشبینانه است و دولت راهی ندارد جز برقراری قرنطینه طولانی مدت دوهفته ای.

پروفسور افق آکچغیت از اقتصاددانان ترکیه معتقد است که در سیاست اعلام قرنطینه٬ چند و چون اطلاع رسانی و بازگذاشتن راه خرید ارزاق و مواد مورد احتیاج خانواده ها٬ یک مساله حیاتی است که عدم توجه به آن فاجعه می آفریند.

او از این موضوع خبر داده که کارشناسان مرکز آمار٬ با آنالیز جداول و نمودارها٬ این موضوع را دریافته اند که در نخستین تجربه اعلام قرنطنیه 48 ساعته در ترکیه٬ ازدحام ناگهانی مردم برای تامین مواد غذایی و هجوم به فروشگاه ها٬ موجب آن شد که نزدیک به 3800 نفر به شمار مبتلایان٬ افزوده گردد.

شرایط خاص استانبول

استانبول٬ هنوزهم اصلی ترین کانون شیوع ویروس کرونا در ترکیه است.

پروفسور اُزلم کورت آزاپ از اطبای متخصص بیماری های واگیردار٬ معتقد است که در کلانشهر 16 میلیون نفری استانبول٬ ممنوعیت های 4 ساعته چندان کارساز نیست اما اگر به مدت یک هفته اجرا گردد٬ نتایج بهتری به دنبال می آورد.

یکی از مسائل استانبول٬ اختلاف نظر سیاسی بسیار جدی بین شهردار و دولت است. نه تنها در استانبول٬ در آنکارا هم این مشکل به شکل جدی وجود دارد.

به تازگی٬ منصور یواش شهردار آنکارا و اکرم امام اوغلو شهردار استانبول (هر دو وابسته به حزب جمهوری خلق)٬ از مردم خواستند تا یاری های نقدی خود را برای حمایت از فقرا به حساب شهرداری بریزند اما دولت٬ این مساله را تخلف قلمداد نموده و به اتهام کوشش برای ایجاد ساختار حکومتی موازی٬ از هر دو آنها شکایت نموده است.

در همین حال٬ روزنامه نیویورک تایمز آمریکا٬ در گزارشی٬ این احتمال را مطرح نموده که دولت اردوغان اجازه نمی دهد که شمار فوت شدگان بر اثر ویروس کرونا در استانبول و آنکارا٬ به شکل دقیق بیان گردد.

استدلال روزنامه نیویورک تایمز این است که با مقایسه گزارش های رسمی و دولتی آمار مرگ و میر در این دو شهر در سال 2019 میلادی و مقایسه آن با آمار سال 2020 میلادی٬ می توان چنین نتیجه گیری کرد که آمار به شکل معنی داری افزایش پیدا نموده اما بیمارستان ها٬ علت مرگ را کرونا ذکر نمی نمایند.

گلایه از کیفیت ماسک های رایگان

یکی از اقدامات دولت اردوغان در روزهای اخیر٬ این بود که به شهروندان 20 تا 65 ساله کشور٬ بر اساس کد ملی 5 عدد ماسک رایگان داد تا در طول یک هفته به مصرف برسانند.

مهمت ی.ییلماز از تحلیل گران ترکیه در پایگاه خبری تحلیلی اینترنتی تی 24 در این مورد نوشته است:برایم پیامکی آمد و نوشته بود که می توانم در محله ببک استانبول در فلان داروخانه 5 عدد ماسک رایگان دولتی دریافت کنم. خودم را به آنجا رساندم و ماسک ها را تحویل گرفتم. اول این که اصلا بسته بندی جالبی نداشت و در برابر آلوده شدن٬ مقاوم نبود. دوم این که نخستین ماسکی را که باز کردم و خواستم به صورتم بزنم٬ در همان لحظه اول٬ کشش پاره شد و ماسک بلا استفاده ماند. دومی را امتحان کردم. خیلی دیر توانستم ماسک را نصب کنم. فهمیدم قضیه از چه قرار است. ماسک خودم را از جیبم درآوردم. یعنی همان ماسکی که قبلاً از بازار آزاد خریده بودم. آن را با ماسک دولتی مقایسه کردم و دیدم نه تنها کش بسیار کوتاه تر است٬ بلکه روی بینی و دهان نمی نشیند و واقعاً به شکل بد و بی کیفیتی فراوری شده است. بنابراین از وزیر بهداشت می پرسم چرا بر این مساله نظارت نمی نمایند و اجازه میدهند که ماسک بدون کیفیت به مردم داده گردد؟

ارتباط اس 400 و کرونا

مقامات وزارت دفاع ترکیه اعلام نموده اند که به خاطر بیماری کرونا٬ نصب سامانه موشکی دفاعی اس 400 به زمانی دیگر موکول شده است. اما وزارت امور خارجه آمریکا٬ اطلاعیه ای منتشر نموده که در آن به درک روشن اردوغان از نگرانی ها و دغدغه های واشنگتن اشاره شده است.

مقامات آمریکایی چنین القا نموده اند که عدم نصب اس 400 در ترکیه٬ ربطی به کرونا ندارد و پای توافق در میان است.

ماهیگیری احزاب جدید از برکه بحران

علی باباجان رهبر حزب جهش و دموکراسی٬ نتایج یک نظرسنجی در آنکارا و استانبول را با رسانه ها در میان نهاده است. او اعلام نموده که حزب متبوعش٬ به یک شرکت معتبر سفارش نظرسنجی داده و آنالیز گزارش نهایی این نظرسنجی نشان می دهد که دست کم 36 درصد از طرفداران احزاب مختلف٬ از عملکرد فعلی حزب خود راضی نیستند و نیمی از آنان تمایل دارند که در یک انتخاب جدید٬ تغییر جبهه داده و به حزب دیگری رای دهند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 3080

به "گزارش، آخرین شرایط شیوع کرونا در ترکیه، گلایه از ماسک های دولتی تا شرایط خاص استانبول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، آخرین شرایط شیوع کرونا در ترکیه، گلایه از ماسک های دولتی تا شرایط خاص استانبول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید